followers

Thursday, May 6, 2010

merantau ke dalat 2


pokok rumbia

sagu sarawak


batang pokok rumbia


menjawab soalan kawan2 dari entri lepas, saya dah kenal encik hero zaman sekolah lagi dan kenal rapat dengan ikatan perkahwinan dua bulan sebelum berpindah ke dalat.

pertama kali mengenali orang tempatan kat sini bagai kejutan budaya bila mengetahui nama mereka. scolastika, paulina. elizabeth, roseline, patrick, angelina, mary, joseph, anna, macam duduk di negara orang putih pulak, tapi bila tengok orangnya semua muka asia.

makanan kat sini susah sikit. orang sini makan sagu, inud, umai, ulat mulong, buah dabai, makanan rebus2. pernah sekali tu seorang pelajar mempelawa saya makan. cikgu nak,”nyaman cikgu”, katanya.( nyaman tu maksudnya sedap ) bila saya tengok rupanya sejenis ulat yang terdapat pada pokok rumbia.

mula-mula saya tak suka makan umai, rasa macam makan ikan mentah tapi bila dah lama duduk sini dan selalu mencuba akhirnya ia menjadi makanan kegemaran saya.

nak cari ikan segar kena pergi ke pekan mukah yang jauhnya lebih kurang 30 minit naik motorsikal. Yalah masa tu muda lagi dan nak beli kereta tak mampu . ayam dan daging beli yang dalam kotak ajelah, ( yang telah disejuk beku )

umai yang dimakan dengan sagu

inud yang dibuat dari tepung ubi

nanti saya sambung lagi.......

10 comments:

  1. salam da..oh cinta satu sekolahlah ya dgn hero ulu kumbang tu..orang tua2 kata masuk kandang kambing mengembik...lain tempat lain cara hidup n makanan mereka..orang kata makanan yg tak biasa kita makan tapi akan sedap bila dah terbiasa kan..seeeronok baca pengalaman da di pedalaman sarawak.

    ReplyDelete
  2. salam kak..
    alamakk..
    makan ulat tu yang tak tahan
    membacanya..tapi orang kabor
    byk khasiat..koi beri seribu hengget
    pun koi tolak..maaf la yek?mmg tak
    boleh..orang serawak juga dengarnya
    kelawar pun makan..

    ReplyDelete
  3. salam pakcik dan makcik,
    dah jodoh makcik. terima kasihlah baca entri saya.

    ReplyDelete
  4. salam zul,
    akak pun tak pernah makan. memang tak boleh pun. orang sana tu kebanyakannya bukan beragama islam. dia orang makan apa2 je,biawak, tupai,kera.

    ReplyDelete
  5. salam kak da

    akak pernah merasa pengalaman di sana.Mesti banyak cabaran dan dugaannya kan, kak?

    ReplyDelete
  6. salam puan da,
    seronok ke puan duduk sana? hihihi...

    ReplyDelete
  7. salam qaseh,
    terima ksihlah sudi jengok akak ni. duduk ditempat orang yang berbeza bahasa , adat dan budaya memang mencabar

    ReplyDelete
  8. salam piewahid,
    ada juga seronoknya.ada orang temankan. kalau sorang2 tak seronoklah.

    ReplyDelete
  9. salam zie,
    umai tu ikan segar yang dipotong kecil2 dan di campur dengan lada, bawang dan air limau kasturi.digaul rata dan bolehlah makan. ikan tu jadi seakan masak bila campur dengan air asam limau tu.

    ReplyDelete