followers

Saturday, February 20, 2010

ikan (ghiyu) riyu sungai pahang

ikan riyu segar


ikan riyu yang telah dibakar.


kami kat kg suka memancing ikan2 kecil di tepi sungai pahang. satu dari ikan yg menjadi favourite saya ialah ikan riu. rupanya macam anak ikan patin tapi rasanya jauh lebih manis, lemak dan enak.

selalunya balik saje dr sungai kami akan siang dan bakar ikan ni dengan dapur arang. tak perlu kunyit cuma lumurkan dengan garam saja. boleh jge dimasak lemak campur belimbing buluh atau buat air asam. mungkin kawan2 juga pernah rasa ikan ni. warnanya selepas dbakar memang kurang menarik tp percayalah ia memang sedap dimakan panas2.

12 comments:

  1. salam pie. danial apa khabar - dah keluar hospital ke. yalah tu kalau tak takkan pergi memanching kan.
    seronok tinggal dekat sg.pahang yg 'kaya' dgn berjenis2 ikan.

    ReplyDelete
  2. wah cikgu
    aok mbuat koi ingat tempat ngail tepi tebing ne
    ngail beloh beloh senja ckit
    ikan ni menonong ngikut umpan.
    dan ngena ralit weh
    sedap ikan ne, koi kenan goreng rapuh
    krup krup bes...

    ReplyDelete
  3. peh popaleh sedakk nie..he he..

    ReplyDelete
  4. koi malu nok ngaku ni..ketnya betul, koi tak penoh dgr nama ikan ni, Da. rupa dia ande gaya satu ikan paya ter.. ketnya perentan ni koi lupa amat namanya...

    ReplyDelete
  5. makcik dan pakcik:
    petang smalam danial baru kluar hspital.tangan bengkak lg kesan kena cucuk.sempatlah dua malam saya menemankan dia kat hospital tu. ikan ni kakak saya yang bagi masa saya singgah ke rumah dia.dulu masa kecik biasalah saya memancing ikan ni.

    kelompen:
    betul ngatlah tu. memang ralit kala ngail ikan ni.

    midi:
    ya. memang sedap.

    maiyah:
    kala guna dapur arang memang sedap tp byk keje pulak. atas dapur gas pun jadi.

    zie:
    mmglah ada sikit2 rupa sejenis ikan paya, kala tak memancing sshlah nak dpt. tapi kat pekan sehari ada cuma taklah fresh betui.

    ReplyDelete
  6. memancing ralit... makan laaagi ralit! sekian.

    ReplyDelete
  7. ikan ni kecik je kot?, tak de ke yang besar2..

    ReplyDelete
  8. endiem:
    memang gitu aje saiznya tapi sedap!

    ReplyDelete
  9. boleh cari kat pekan sehari temerloh tp kat beloh menghala ke jeti bot tambang.

    ReplyDelete